Tuesday, May 13, 2008

Waiting for Godot/ Act I - The Significance of Lucky's Hat


Vladimir: (To Pozzo). Tell him to think.
Pozzo: Give him the hat.
Vladimir: His hat?
Pozzo: He can't think without his hat.
Vladimir: (To Estragon). Give him his hat.
Estragon: Me! After what he did to me! Never!
Vladimir: I'll give it to him.
He does not move.
Estragon: (To Pozzo). Tell him to go and fetch it.

Pozzo: It's better to give it to him.
Vladimir: I'll give it to him.

He picks up the the hat and tenders it at arm's length to Lucky, who does not move.
Pozzo: You must put it on his head.
Vladimir: I'll put it on his head.

He goes round Lucky, approaches him cautiously, puts the hat on his head and recoils smartly.
Lucky does not move. Silence.

Waiting for Godot/ Act I - All Three Fall on Lucky

During Lucky’s Tirade the others react as follows:

1. Vladimir and Estragon all attention. Pozzo dejected and disgusted
2. Vladimir and Estragon begin to protest, Pozzo’s sufferings increase.
3. Vladimir and Estragon attentive again, Pozzo more and more agitated and groaning.
4. Vladimir and Estragon protest violently.
5. Pozzo jumps up, pulls on the rope.
6. General Outcry.
7. Lucky pulls on the rope, staggers, shouts his text.


8. ALL THREE THROW THEMSELVES ON LUCKY WHO STRUGGLES AND SHOUTS HIS TEXT.





Waiting for Godot/ Act I - Silencing Lucky


Vladimir: His Hat!

(Vladimir seizes Lucky's hat. Silence of Lucky.He falls. Silence. Panting of the Victors)

Waiting for Godot/ Act II - Nakedness Scene



Estragon: Well? Shall we go?
Vladimir: Pull on your trousers.
Estragon: What?
Vladimir: Pull on your trousers.
Estragon: You want me to pull off my trousers?
Vladimir: Pull on your trousers.
Estragon: (realizing his trousers are down). True.
(He pulls up his trousers)

Monday, May 12, 2008

Samuel Beckett







الخيانة اللامنظورة في مسرحية "بأنتظار كودو"

الخيانة اللامنظورة في مسرحية "بأنتظار كودو"
الاستاذ الباحث عبدالستار عبداللطيف
في
قسم اللغة الأنكليزية/كلية التربية
(خلاصة)

تستقصي هذه الدراسة مفهوم الخيانة ليس بصفتها ثيمة كامنة في نسيج مسرحية "بأنتظار كودو" لصاموئيل بيكت فحسب بل و تدبير لامنظور و غير ممسرح و لا مصرّح به لغة و لم يسبر غوره من قبل الدارسين فيما سبق و اذ تستكشف الدراسة هذا المفهوم السادر في غمائم الغموض واللامنظور و عدم البوح - وهي ظواهر تلف المسرحية لغة و بناء و حبكة أنما لتلجها عبر آليات خمس خاصة بالدراسة حيث أنتهجت ألآلية الاولى نهجا نقديا أسلوبي المنحى قارنت فيه الظهور المسرحي لشخصية الصبي في الفصل الاول مع ظهوره في الفصل الثاني من ناحية استخدام ضمائر (المتكلم المفرد و الجمع و المخاطب المفرد ) , كما قورنت الضمائر هذه مع اشكال سكون الحدث المسرحي (فترات الصمت و التوقف الخ...) تارة و مع كنى فلآدمير الخمسة , تارة اخرى. أما الآليات الاخرى لاستقصاء مفهوم الخيانة اللامنظورة فقد توزعت على فقرات البحث كما يلي: (1) الشاهد الفكري (2) التلميح اللفظي (3) انماط الثنائية و (4) الشاهد الايمائي او الحركي وهي ا ليات اعتمدت معطيات النص المسرحي بعد ان اخضعتها للتحليل و التاويل

تكمن أهمية الدراسة في ما يأتي

أن الكشف عن ثيمة الخيانة يسهم في قراءة جديدة للمسرحية بشكل عام وتفهم العلاقة بين شخصيتي ديدي و كوكو وفق منظور جديد بشكل خاص

أن المسرحية تضمنت مفاصل من سيرة حياة كاتبها أخفيت بعناية فائقة مقصودة و لعل الخيانة أبرزها حيث أ كتوى بيكت أكثر من مرة بعمل خؤون وقد تقصّت الدراسة ذلك مما يدحض الرأي القائل بأن النص عاطل عن أيّة عناصر شخصانية

أن المسرحية تحقق تطورا على المستوى اللامنظور في الحدث و الصراع والتشخيص و الحبكة و الثيمة – الامر الذي أ نكرته كافة الدراسات عن المسرح البيكتي و هذا ا لتطور يتوافق مع ثيمة الخيانة اللامنظورة موضوع البحث

كشفت الدراسة تقنية جديدة في المسرح العبثي تضاف للتقنيات المسرحية المعروفة عنه , هي تقنية " تصميت تيار الوعي " استخدمها بيكت لمعارضة التقنية الجويسية المعروفة
لغرض تحميل الدراسة كاملة اضغط على الرابط الخيانة اللامنظورة

The Invisible Perfidy in Waiting for Godot

The Invisible Perfidy
in
Waiting for Godot

By
Abdul-Settar Abdul-Latif
English Department, College of Education, University of Basrah/Iraq
ABSTRACT

The study contends that the theme of perfidy lies deep into the tissues of Beckett's Waiting for Godot. In addition, it detects that a scheme of treason trumped up by Vladimir to bring his friend Estragon to gallows, is not only invisible, unstaged and unuttered but also unfathomed before. The study explores this theme amid palls of obscurity, invisibility and silence hooding the play. Despite such difficulties, it finds five mechanisms of its own to attack the topic. The first is somehow a stylistically oriented criticism. It compares the two appearances of Godot's Messenger in the two acts together focusing on the use of pronouns (I, We and You) used in the 2nd meeting in particular. The pronouns are checked in compliance with the Forms of Motionlessness (Silences, Pauses etc) as well as with Vladimir's five surnames. The other four are categorized as follows: (1) Thematic Evidences, (2) Verbal Allusions, (3) Patterns of Duality, (4) and Kinetic Evidences. They submit relevant textual data to analysis and interpretation. The significance of the study lies in the following:

1. The study probes into the theme of perfidy in WFG that has been totally unfathomed before. It would help to read the play in general and understand the relationship between Didi and Gogo in particular in a new perspective.

2. The study finds out that the play incorporates some autobiographical touches that are behind sounding of the invisible treason in WFG. Such touches are to refute the view that the play is invulnerable to impersonation.

3. The play only on the invisible level grows in both action and conflict. Its action and conflict denied so far by Beckettian studies run in parallel with the invisible perfidy in question.

4. In addition to the known techniques of the Absurd Drama, the study explores a new one used by Beckett in Waiting for Godot, i.e. the Silencing of (the Stream of) Consciousness.

TO DOWNLOAD, PRESS THE INVISIBLE PERFIDY